Zeeuwse musea in hun nopjes met MuseumTV
Wat is MuseumTV?
Met bijdragen van de Provincie Zeeland, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Cultuurfonds Zeelandia en gemeenten is geïnvesteerd in hoogwaardige promofilms, minidocumentaires, art bites (korte video’s) voor de jongere doelgroep en kennisoverdracht over digitale marketing. Het is een samenwerkingsproject van de Vereniging Zeeuwse Musea, Erfgoed Zeeland en MuseumTV. Wat betekent dit project voor de musea en hoe is het verlopen? We spraken enkele betrokken museumvrijwilligers.
Monique de Vriend van Museum Het Bolwerk in IJzendijke is enorm onder de indruk van de minidocumentaire. “Je hebt echt het gevoel dat iedereen die film moet zien”, vertelt ze. “Filmmaker Klaas van de Ketterij begreep ook heel goed wat wij graag wilden. Het zijn echt professionals en dat kun je duidelijk zien. Ze hebben heel mooi overgebracht wat er in het Museum Het Bolwerk te zien is. Ook het filmen met een drone brengt heel goed de vestingwerken in beeld. Dat wat er buiten te zien is in het landschap, vertellen we in het museum. We timmeren hard aan de weg om meer bekendheid te krijgen en we denken echt dat deze films helpen om meer publiek te krijgen. We horen heel vaak dat mensen niet weten dat wij er zijn. We zitten niet op een doorgaande route, maar echt in het binnenland. Hiermee hopen we dat mensen op voorhand al zien dat wij zo’n mooi museum hebben en er naartoe willen.”
Voor Rianne Verhees van Museum De Meestoof was het hele proces heel nuttig en goed. “Ons museum heeft negen onderwerpen en iedereen vindt zijn/haar eigen onderwerp heel belangrijk. Het was moeilijk om te schrappen. We hebben toen besloten om per doelgroep een onderwerp te kiezen. Aan kinderen tot 12 jaar wilden we de schoolklas laten zien. Voor de leeftijd 12 tot 30 laten we de escaperoom via een ‘art bite’ zien en in de langere film de ambachtenschuur. Bij deze doelgroep is de nadruk gelegd op het thema techniek en beroepskeuze. Voor de leeftijd 30 tot 60 jaar laten we keramiek zien. Dat is minder oud en stoffig en geeft een moderner beeld van ons museum. Het verhaal wordt gedaan door een Thoolse kunstenaar, wellicht kunnen we hem bij het museum betrokken houden. Als laatste laten we de doepgroep 60-plussers de Noorse woning zien. Onze voorzitter doet het welkomstwoord in Thoolse dracht.”
De draaidag is heel goed verlopen, vindt Verhees. “We waren wel zenuwachtig, maar de regisseur stelde ons heel erg op ons gemak”, vertelt ze. “MuseumTV is een heel leuk project. Het is ook een mooie prikkel voor onszelf, om opnieuw na te denken over ons verhaal. Met welke slogan treden wij naar buiten? Hoe kun je mensen aansporen om bij ons op bezoek te komen? Het kennistraject met workshops geeft daar ook input voor. We hopen dat we hiermee veel meer bezoekers gaan trekken. Af en toe krijgen we nieuwe vrijwilligers die spontaan komen binnenlopen. Dat zal komen door de aandacht die er is op sociale media en in de krant.”
Anita de Munnik van Museumboerderij Goemanszorg in Dreischor was ook zeer te spreken over de ‘art bite’. “Die jonge meiden geven meteen een hele andere uitstraling dan wat wij zelf kunnen neerzetten”, laat ze weten. “Voor Goemanszorg is het lastig om wat jonger publiek te trekken. Met het filmmateriaal dat we nu hebben, kunnen we verschillende doelgroepen aanspreken en dat is hartstikke goed. Ik zou bijna zeggen voor de volgende musea die intekenen voor MuseumTV: stimuleer dat er een paar jongeren meekomen. Dat is echt heel leuk! We gaan de beelden ook tonen in ons museumcafé, want ons probleem is dat veel mensen alleen voor het café komen. Hiermee hopen we ze te verleiden om ook ons museum te bezoeken.”
Kijk voor de musea waar MuseumTV in Zeeland al is geweest op hun website of download de MuseumTV App. Voor Ziggo en KPN abonnees zit de MuseumTV App standaard op de tv.