Shape LineLineLineLineLine Generated with Avocode. Line 3Line 3Line 3
  • Jaarverslag 2023
    Als monumentenwachter kom je op ongewone plaatsen en zie je meer

Inspecties uitvoeren aan monumenten en beeldbepalende gebouwen en eigenaren adviseren over het onderhoud.

• Samen inspirerende en activerende erfgoededucatie organiseren

Met meer dan 40 partners bouwen we verder aan de doorlopende leerlijn Reizen in de Tijd door Zeeland.

• Zoek mee naar Romeins Zeeland!

Een Faro-subsidieaanvraag indienen - én ontvangen - voor het Zeeuwsbrede erfgoedparticipatieproject Beach Archaeology.

• Hoe behouden we het agrarisch erfgoed in een tijd vol veranderingen?

Samen met de Provincie Zeeland en de Boerderijenstichting Zeeland de TOP Agrarisch Erfgoed organiseren.

• Stap in het voetspoor van de bevrijders van Zeeland

Coördineren van activiteiten van Liberation Route Europe voor de Provincie, waaronder het opleveren van de themaroute Slag om de Schelde in 2023.

• De Omgevingswet: genoeg om over door te praten

Organiseren van netwerkdagen voor beleidsmedewerkers over actuele erfgoedthema’s en subsidiemogelijkheden.

• PopMonument brengt een jong en divers publiek naar bijzondere locaties

Een kunstenares adviseren over Kloeke Vrouwen en hun achtergrond voor een portretgalerij van PopMonument Goes.

• Klokslag 10.00 uur klonk het fluitje in Goes

Inluiden van de provinciale viering 50 jaar MonumentenwachtNL, die tegelijkertijd in alle 12 provincies van Nederland plaatsvond.

• Niet alleen bodemvondsten, maar ook vondsten die aanspoelen op het strand

De Zeeuwse Archeologiedag organiseren, samen met de Provincie Zeeland en de AWN-vereniging van vrijwilligers.

• Kansen en mogelijkheden in handen voor de toekomst van kerkgebouwen

Samen met COUP BV kerkenvisies opleveren voor 7 Zeeuwse gemeenten en 4 nieuwe kerkenvisietrajecten opstarten.

• Erfgoed is overal om ons heen en springlevend!

Inspireren en verbinden van het Zeeuwse erfgoedveld door een contact- en inspiratiedag in het Zeeuws Maritiem MuZEEum in Vlissingen.

• Een dialoog tussen zee en land(en) op de grens van zoet en zout

Vergaderingen van Vlaams-Nederlandse Werkgroep Erfgoed voorzitten en kennis leveren voor het nominatiedossier van De Zwinstreek als Landschapspark, toegekend op 13 oktober 2023.

• Erfgoedgedeputeerde Harry van der Maas krijgt uitleg over het 16e-eeuws karrenwiel

Informeren over de werkzaamheden van onze organisatie via werkbezoeken en door lezingen en presentaties te verzorgen.

• Elk jaar weer een publiekstrekker!

Openstelling van depot en bunker op Open Monumentendag, en een informatiestand van de Monumentenwacht in het centrum.

• Een bewoningslaag met baksteenresten uit de middeleeuwen en de nieuwe tijd

Archeologische begeleiding bij rioolwerkzaamheden uitvoeren in opdracht van de gemeente Sluis.

Voorwoord

Het jaarverslag 2023 geeft inzicht in de diversiteit en inhoud van ons werk. Wij maken ons sterk voor erfgoed en werken samen met veel partijen om het erfgoed in Zeeland te beschermen, te benutten en te beleven. We zijn trots op onze medewerkers die dit, samen met andere partijen, hebben gerealiseerd. In diverse presentaties nemen we je mee op Erfgoedtour 2023.

Nieuwe ontwikkelingen

Erfgoed is dynamisch. Vanaf 2024 is de bescherming van monumenten, archeologisch erfgoed en werelderfgoed geregeld in de (nieuwe) Omgevingswet. Erfgoed Zeeland heeft organisaties, die te maken hebben met de omgang met erfgoed, hierover geïnformeerd en geadviseerd. Dat heeft in 2023 geleid tot een meer specifieke advisering naar onder andere gemeenten, ter voorbereiding op deze nieuwe werkelijkheid. We blijven ook in de toekomst voor organisaties beschikbaar om hen met raad en daad te ondersteunen en te adviseren om hier vorm en inhoud aan te geven.

Samenwerking

In 2023 hebben we met vele netwerkpartners binnen en buiten Zeeland plezierig samengewerkt aan de kennisontsluiting en de beleving van erfgoed. We hebben samen gebouwd aan de doorontwikkeling van de leerlijn erfgoededucatie, aan publieksarcheologie, trainingen, de toekomst van monumentaal erfgoed en het inspireren en verbinden van het Zeeuwse erfgoedveld. We hebben nieuwe streektaalinitiatieven ontwikkeld en gewerkt aan de verdere digitalisering van museale erfgoedcollecties.

Beeldverslagen

Bekijk bovenaan deze pagina een selectie van 15 presentaties uit de programmalijnen. Of klik direct op een van de hierboven opgesomde programmalijnen en ontdek zo meer over onze activiteiten en werkzaamheden die we binnen een programmalijn uitgevoerd hebben. Ben je benieuwd naar aantallen, ga dan naar de pagina 2023 in getallen.

Jaarstukken

In de jaarstukken 2023 (vanaf juni online beschikbaar) vind je een volledig verslag van onze werkzaamheden.

Fijn dat je er bent!