De Monumentenwacht van Erfgoed Zeeland helpt eigenaren en beheerders met het in stand houden van monumenten en cultuurhistorische bouwwerken. Het team bestaat uit deskundige en goed opgeleide monumentenwachters en adviseurs. Wil je snel meer weten over het dienstenaanbod van de Monumentenwacht of het evaluatierapport aanvragen, maak dan gebruik van onderstaande keuzeknoppen.
Onderzoeksresultaten klanttevredenheid Monumentenwacht
Aanleiding onderzoek
Inzicht in de klanttevredenheid en behoeften van de abonnees is belangrijk voor Erfgoed Zeeland. Door het onderzoek leren we onze abonnees nog beter kennen en kunnen we de dienstverlening nog beter afstemmen op de wensen. De centrale vragen van het onderzoek waren dan ook: wat is de klanttevredenheid van de abonnees van de Monumentenwacht van Erfgoed Zeeland? Welke wensen en suggesties hebben de abonnees ten aanzien van de diensten die Erfgoed Zeeland aanbiedt?
Achtergrond abonnees
De meeste respondenten zijn particulier en doorgaans eigenaar van één rijksmonument. De leeftijd van de abonnees laat een vergrijsd beeld zien met een gemiddelde van 67,4 jaar. Minimumleeftijd van de eigenaar/beheerder is 35 jaar en maximumleeftijd is 94 jaar. De helft van de respondenten is tussen 61 en 73 jaar oud. Gemiddeld genomen bezitten de eigenaren hun monument al iets langer dan 27 jaar, maar er is een groot aantal uitschieters van abonnees waarvan het monument al meer dan 100 jaar (familie)bezit is. De meeste abonnees wonen of zijn gevestigd op Walcheren (51,8%), gevolgd door de Oosterschelderegio (30,3%), Zeeuws-Vlaanderen (11,9%) en buiten Zeeland (6,0%).
Tevredenheid over de inspecties
Behoefte aan aanvullende informatie
Het duurzaam monumentenpaspoort
In 2018 is gestart met de ontwikkeling van een duurzaam monumentenpaspoort voor woonhuismonumenten. Begin 2020 is de definitieve, digitale variant opgeleverd. Van de respondenten beschikt 10% over de eerste versie van het paspoort. Zij zijn over het algemeen tevreden en geven het een rapportcijfer van 6,8. Het merendeel van de respondenten (90%) heeft geen paspoort. Zij hebben vooral behoefte aan informatie.
Behoeften bij het duurzaam monumentenpaspoort
Wat wij ermee doen
Erfgoed Zeeland is blij met de enquêterespons en de onderzoeksresultaten. De tevredenheid over de deskundigheid en klantvriendelijkheid van de monumentenwachters is groot. Het onderzoek laat ook duidelijk zien waar kansen en mogelijkheden liggen voor verbetering en uitbreiding van het dienstenaanbod van de Monumentenwacht. Die liggen vooral op het terrein van de informatievoorziening.
Bijna driekwart van de abonnees geeft aan behoefte te hebben aan extra informatie over subsidie- en financieringsmogelijkheden. Een ruime meerderheid heeft behoefte aan actuele informatie over de wet- en regelgeving. En circa de helft van de eigenaren van een woonhuismonument wil geïnformeerd worden over het doel en de toepassingsmogelijkheden van het duurzaam monumentenpaspoort.
Concreet pakken we dit op door onze helpdesk- en adviesfunctie te versterken, door gericht informatiebijeenkomsten voor monumenteneigenaren te organiseren en door het ontwikkelen van nieuw voorlichtingsmateriaal.
Informatiebijeenkomsten
In 2019 is al gestart met de organisatie van informatiebijeenkomsten voor eigenaren van rijksmonumenten. Aanleiding was de nieuwe subsidieregeling-2019 voor rijksmonumenten met een woonfunctie. De bijeenkomsten organiseren we in samenwerking met de gemeenten. Inmiddels zijn er bijeenkomsten geweest in de gemeenten Schouwen-Duiveland, Veere, Middelburg en Tholen. Vele honderden monumenteneigenaren maakten daar gebruik van.
Erfgoed Zeeland kan voor iedere Zeeuwse gemeente of organisatie een bijeenkomst over financiële regelingen verzorgen, dit eventueel samen met het Nationaal Restauratiefonds. De informatieavonden voor eigenaren van rijksmonumenten zijn toegankelijk voor abonnees en niet-abonnees van de Monumentenwacht.